Még fagyni is csak épphogy elkezdett, a vonatok már jelentős késésekkel járnak. Most érezzük csak, hogy a tömegközlekedés mennyire összehozza az embereket, hiszen a Kápolnásnyékről érkező, és Kőbánya Kispestig közlekedő, Érd alsón 7.19-kor megálló S36-os személyvonat már több, mint egy hete minden nap 10-20 perces (inkább 20) késéssel ér be az állomásra. Így azok az utasok, akik ezzel a vonattal utaznának, és csak Kelenföldig közlekednek, a Székesfehérvárról érkező és Déli pályaudvarig közlekedő, Érd alsón 7.29-kor megálló Z30-as személyvonatra vannak rászorulva (ami bár nem minden nap, de rendszeresen késik 5 perceket). Ha eddig tarthatatlan volt a vonat utasbefogadó képessége kontra vonattal közlekedő emberek száma, akkor képzelhetjük, mi lehet most, amikor a két vonat utazóközönsége egy járatra próbálja feltömöríteni magát.
Az utasok egymáshoz lapulva tűrik, ahogy egyre belljebb és belljebb próbálja őket nyomni a tömeg, és reménykednek, hogy legalább kapaszkodó jut osztályrészül. Minden reggel elkiáltja magát valaki: "Kérem, menjenek belljebb még egy kicsit." Ma reggel például egy babakocsis anyuka várt perceket arra, hogy felszállhasson gyermekével. A kalaúz pedig csak hőbörög. "Így még én se fogok felférni." Az emberek ajtóról ajtóra szaladnak, hátha felférnek még valahová, de mindenhol ugyanaz várja őket. Végül valahol megpróbálják magukat beilleszteni az emberi kirakósba, többnyire sikerrel, de vannak olyanok is, akik inkább feladják.
Ha ez probléma az Érd alsóról közlekedő utasoknak, vajon mit szólhatnak az Érd alsó és Kelenföld állomások közötti állomásról utazók? Hiszen míg az S36-os vonat minden állomáson és megállóhelyen megáll, addig a Z30-as csak Kelenföldön, így ők kénytelenek kivárni minden reggel azt a 20-25 perc késést. Tétényligeten ráadásul a 33 busszal, és a Volánbuszokkal sem olyan könnyű közlekedni.
De vajon miért nem képes tartani a menetrendet ez a járat? A válasz elég egyszerű: már Kápolnásnyékről 20 perc késéssel indul. A vonatok a legkorábbi járatokkal kezdve elkezdik felhalmozni a késéseket, és dominóhatással továbbadják a következő járatoknak. Hiszen ha nem érkezik be időben egy szerelvény, akkor a járat, aminek továbbindult volna már alapjáraton késéssel fog kezdeni. Az állomásokon a megnövekedett tömeg miatt pedig nem tudja tartani a menetrend szerint előírt 1 perc/megálló szabályt, hiszen ilyen esetekben az utascsere több percig is eltarthat. Így a késések csak tovább növekednek, és ezt adják tovább a következő járatoknak.
De vajon mi az oka annak, hogy a nap első járatra csak késéssel tud elindulni? Erre nem tudni a választ, lehet, hogy a MÁV csak tartja magát a késés hagyományához. Csak éppen az utasait felejtette meg megkérdezni arról, hogy ők szeretnék-e tovább folytatni ezt a hagyományt.